BFA

Big Five Adjectives

Forma adjectivală a celui mai cunoscut chestionar Big-Five produs în Europa

Gian Vittorio Caprara, Ph.D., Claudio Barbaranelli, Ph.D., Patrizia Steca, Ph.D.
15 aprecieri

Big Five Adjectives permite măsurarea celor cinci dimensiuni principale și a celor zece subdimensiuni ale Big Five și este prevăzut și cu o scală care măsoară tendința de a furniza o imagine de sine dezirabilă.

Prezentare generala a BFA

Imagine indisponibila

Modelul Big Five este punctul de întâlnire dintre diferite traditii si abordari psihometrice, în mod special fiind rezultatul abordarii psiholingvistice si a celei factoriale.

Analiza vocabularului, considerat sursa principala a tuturor descriptorilor posibili pentru personalitate, a dus la construirea unor multiple liste de termeni, mai ales adjective, care sunt, într-un fel sau altul, legate de examinarea diferentelor individuale.

Multe din instrumentele dezvoltate pentru a masura factorii Big Five sunt liste de adjective, fie unipolare fie bipolare, alese prin analize ale vocabularului astfel încât sa contina cei mai reprezentativi termeni, numiti si markeri, pentru fiecare dimensiune.

În acest sens si pentru a capitaliza de pe urma tuturor acestor avantaje, a fost dezvoltat BFA. Din multe puncte de vedere abordarea adjectivala nu este doar mai eficienta în multe situatii, ci este de asemenea mai corecta decât o abordare a evaluarii prin propozitii.

Dezvoltarea BFA

Dezvoltarea BFA

Dezvoltarea BFA s-a bazat pe o munca de cercetare care îsi gaseste fundamentarea si justificarea teoretica în paradigma psiholingvistica si în studiile asupra personalitatii realizate de Caprara si Perugini privind lexicologia italiana (1994). Pare astfel oportun sa descriem caracteristicile fundamentale ale acestui studiu si rezultatele principale la care s-a ajuns, pentru ca ele se constituie în argumente pentru adaptarea BFA la contextul României, care este din punct de vedere lingvistic un context foarte asemanator cu cel italian.

Într-o faza preliminara au fost alese 8532 de adjective din Noul Dictionar Italian (Garzanti, 1984). Patru evaluatori experti au examinat în mod individual aceste adjective, evaluând utilitatea lor în descrierea personalitatii. Pe baza punctajului mediu al utilitatii în descrierea personalitatii au fost alese 1337 adjective. Apoi, pe baza evaluarii utilitatii acestor adjective de catre 22 de alti evaluatori, au fost alese 492 de adjective, acestea fiind cele care au întrunit cel mai mare punctaj de potentiala utilitate în descrierea personalitatii.

Într-o faza ulterioara, lista de 492 adjective selectionate în faza preliminara a fost utilizata pentru a obtine 274 de autoevaluari din partea unui esantion de adulti. Analiza factoriala a autoevaluarilor culese a permis identificarea celor cinci factori în care s-au grupat cele 492 adjective.

Primul factor rezultat a fost compus din adjectivele tipice pentru Constiinciozitate; al doilea factor a fost compus din adjectivele tipice pentru Energie/ Extraversiune; al treilea factor a fost compus din adjectivele tipice pentru Stabilitatea emotionala, înteleasa mai ales ca fiind capacitatea de a controla reactia la iritare si de a mentine starea de calm; al patrulea factor a fost compus din adjectivele tipice pentru Amiabilitate sau Agreabilitate, înteleasa mai ales ca altruism, ca tendinta opusa egoismului; în cele din urma al cincilea factor a fost compus din adjectivele tipice pentru Deschiderea mentala, înteleasa ca intelectualitate, diversitate, nonconformism si nontraditionalism.

Prezentarea BFA

Prezentarea BFA

BFA contine la acest moment un numar de 175 de adjective.

Din lista de 492 de adjective discutate anterior au fost identificate acele adjective care prezentau la nivel empiric corelatiile cele mai ridicate cu cele cinci dimensiuni principale si cu cele zece subdimensiuni ale BFQ. Astfel, au fost identificate 125 adjective, 25 pentru fiecare din cele cinci dimensiuni principale. Dintre acestea, 10 adjective reprezentau fiecare subdimensiune, însa au fost incluse si câte cinci adjective suplimentare, tipice doar pentru metafactorii mai generali. Acestor adjective li s-au adaugat 15 adjective care sunt indicatori ai dezirabilitatii sociale si 35 de adjective complementare, care tin de dimensiuni mai complexe, neidentificabile precis cu nici unul din cei cinci metafactori luati izolat, dar care reprezinta combinatii ale acestora.

Scopul acestor 35 de adjective complementare este acela de a extinde aria BFA spre zone care tin de articulatia dintre dimensiunile principale, acesta fiind un teren fertil în care ar putea fi prefigurate noi scale, care sa se integreze celor canonice. Un alt efect determinat de prezenta acestor 35 de adjective complementare este acela de echilibrare a secventei complete a adjectivelor care sunt prezentate respondentului, contribuind în acest fel la estomparea posibilelor distorsiuni.

Cele 175 de adjective care compun BFA sunt evaluate pe o scala de la 1 la 7.

BFA-ul permite masurarea celor cinci dimensiuni principale si a celor zece subdimensiuni ale Big Five si este prevazut si cu o scala care masoara tendinta de a furniza o imagine de sine dezirabila.

Selectează produsul Cod Preț Disponibilitatea produsului
BFA10 KIT ONLINE 206,57€ * Disponibil
*TVA INCLUS - Dacă dorești un număr diferit de administrări, cu un preț unitar mai bun, sună la 0722.698.175 sau scrie-ne pe adresa [email protected]

*Pentru utilizatorii care se află la prima licențiere a produsului ales este obligatorie achiziția manualului.